Mandula

A mandula egy csonthéjas termés, illetve az azt termő mandulafa rövidebb neve. Őshazája Nyugat-, Közép- és Kelet-Ázsia. Legközelebbi rokona az őszibarack, távolabbi rokonai a szilva és a kajszi.

A mandula hasznossága

A mandula kistermetű lombhullató fa, őshazája Nyugat-Ázsia hegyvidéke, ahol optimális körülmények között fejlődhet. Az utóbbi években világszerte termesztik kereskedelmi megfontolásból. Tavasszal a fa virágai fehéres-rózsaszínűek, és ezekből alakul ki őszig a termés. Csonthéjas terméseegyetlen csontárat tartalmaz, a "mandulamagot", amelyet kemény terméshéj takar. A mag ovális, hosszúkás alakú, barna, kb. 2 cm hosszú és 1 cm széles, súlya 1-1,5 gram.

A mandulában sok a B1-vitamin, a folsav, a riboflavin (B2-vitamin), a B6, az E-vitamin, a P-vitamin és a foszfor. Gazdag ásványi anyagokban: rengeteg káliumot, kalciumot, magnéziumot és foszfort (441 mg!) tartalmaz. Vasat, mangánt, cinket és rezet is tartalmaz. 

A barna héj antioxidáns-tartalma védi meg a magbél olaját a légköri oxigéntől és megavasodástól. Értékes volta miatt nem célszerű eltávolítani, ráadásul ízletes is. Tanulmányok szerint rendszeres fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri halálozást. A középkorban a "liszt" gyakran jelentett mandulalisztet, böjt idején a mandulatejet fogyasztották tehéntej helyett. 

Élettani hatásai: 

A mandulát E-vitamin tartalma miatt fogyasszuk a méregtelenítő folyamatok serkentésére, ellenállóképességünk erősítésére. A magnézium tartalom miatt erősíti a csontozatot, serkenti a fehérjeképzést és fenntartja a szervezet kálcium-kálium egyensúlyát. Remek rézforrás, ami által elősegíti az oxigén szállítását, jó hatású a véredényekre és az idegrendszerre. Cinktartalmánál fogva serkenti a sebgyógyulást. Vastartalma miatt javasoljuk lábadozás, vagy vérképzési gondok esetén. A belőle készült krém tisztítja és hidratálja a bőrt. Kiváló fehérjepótló, és javítja az emlékezőképességet. Magas a fehérje és az élelmi rost mennyisége. Ez a kombináció segít a tápanyag-bevitel ésszerű szinten tartásában - vagyis bármennyire is olajos magot fogyasztunk, a mandula, növeli a teltségérzetet, és egészségünket is védi. Mérsékli a vércukor-szint hirtelen emelkedését.Kedvező hatású egyes rákbetegségek megelőzésében.